Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης Ατόμων με αναπηρία και ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης
Ατόμων με αναπηρία και ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Κινητικές αναπηρίες

Εννοιολογικοί προσδιορισμοί

Οι κινητικές αναπηρίες χαρακτηρίζονται από δυσκολίες στην κίνηση με αρνητικές συνέπειες στις δραστηριότητες της καθημερινής ζωής του ατόμου και στη γενικότερη ποιότητα της ζωής του. Ενδέχεται να προέρχονται από γενετικούς παράγοντες, ατυχήματα ή εξελικτικές νευρομυΐκές παθήσεις. Οι αναπηρίες αυτές συχνά συνδέονται με παθήσεις στο νωτιαίο μυελό (παραπληγία ή τετραπληγία), εγκεφαλική παράλυση, δισχιδής ράχη, ακρωτηριασμούς, μυϊκή δυστροφία, καρδιακές παθήσεις, ινοκυστική νόσος, εγκεφαλικό επεισόδιο κ.λπ.

Χαρακτηριστικές δυσκολίες

Υπάρχει σημαντική ανομοιομορφία μεταξύ των ατόμων που χαρακτηρίζονται ως κινητικά ανάπηρα τόσο ως προς τα αίτια της αναπηρίας όσο και ως προς τις ειδικές εκπαιδευτικές τους ανάγκες. Η ίδια πάθηση μπορεί να οδηγήσει σε διαφορετικού τύπου εκπαιδευτικές ανάγκες.

Διδακτικές τεχνικές – Προσαρμογές

  • Διατήρηση οπτικής επαφής κατά την ομιλία με κάποιο άτομο που χρησιμοποιεί αναπηρικό αμαξίδιο.
  • Το αναπηρικό αμαξίδιο αποτελεί κομμάτι του προσωπικού χώρου ενός ατόμου. Μην το αγγίζετε ή το σπρώχνετε αν δεν σας ζητηθεί.
  • Οι χώροι διδασκαλίας, τα γραφεία των διδασκόντων/ουσών καθώς και γενικότερα οι χώροι του Πανεπιστημίου διαμορφώνονται με τέτοιο τρόπο, ώστε να είναι προσβάσιμοι σε άτομα με κινητικές δυσκολίες. Ενδεικτικά, μπορεί να απαιτούνται προσαρμογές στα εργαστήρια και στους πάγκους εργασίας, στην είσοδο των αιθουσών.
  • Όταν οργανώνονται επισκέψεις στο πλαίσιο του μαθήματος εξασφαλίζεται η πρόσβαση του/της φοιτητή/τριας στο μέσο μετακίνησης και στον χώρο της επίσκεψης.
  • Οι σημειώσεις των διδασκόντων/ουσών δίνονται στην αρχή του εξαμήνου.
  • Παρέχετε την ύλη από την αρχή του εξάμηνου
  • Παρέχετε τις διαφάνειες του μαθήματος σας πριν τη διάλεξη μέσω e-class
  • Παρέχετε τη δυνατότητα μαγνητοφώνησης του μαθήματος
  • Ενισχύστε τη χρήση Η/Υ κατά το μάθημα
  • Χρησιμοποιήστε πλούσιο οπτικό-ακουστικό υλικό
  • Διατυπώστε σαφείς και σύντομους στόχους
  • Χρήση οπτικών οργανωτών
  • Σύνοψη βασικών σημείων μαθήματος
  • Επικοινωνήστε με την ΠΡΟΣΒΑΣΗ για να συζητήσετε τον τρόπο υποστήριξης του φοιτητή ή της φοιτήτριας με κινητική αναπηρία λαμβάνοντας υπόψη τις εξατομικευμένες εκπαιδευτικές ανάγκες.

Εργασίες

  • Δραστηριότητες προσαρμοσμένες στις ικανότητες κίνησης του/της φοιτητή/τριας έτσι ώστε να συμμετέχει ενεργά στο μάθημα.
  • Ελαστικότητα στο χρόνο παράδοσης των εργασιών (π.χ. αν η εργασία αφορά στη συλλογή πληροφοριών από την τοπική κοινωνία ή άλλους χώρους εκτός Πανεπιστημίου).

Αξιολόγηση/Εξετάσεις

  • Τροποποιήσεις στις εξετάσεις: περισσότερος χρόνος, ξεχωριστή αίθουσα, γραφείς, πρόσβαση σε υποστηρικτική τεχνολογία.

Φοιτητές και φοιτήτριες με κινητική αναπηρία

  • Χρησιμοποιήστε Η/Υ κατά τις διαλέξεις.
  • Ζητήστε από την ΠΡΟΣΒΑΣΗ την υποστήριξη σας μέσω εθελοντή/τριας για την καταγραφή σημειώσεων και τη μετακίνηση σας στους χώρους της Σχολής.