Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης Ατόμων με αναπηρία και ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης
Ατόμων με αναπηρία και ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Ήπια Νοητική Αναπηρία

Εννοιολογικοί προσδιορισμοί

Τα άτομα με ήπια νοητική αναπηρία παρουσιάζουν περιορισμούς στη γνωστική λειτουργία και στην προσαρμοστική τους συμπεριφορά. Οι δυσκολίες αυτές  εκδηλώνονται στις αντιληπτικές, κοινωνικές και πρακτικές δεξιότητες και είναι συχνά εμφανείς στους τομείς της μνήμης, της προσοχής και της γλώσσας. Τα άτομα με ήπια νοητική αναπηρία εμφανίζουν χαμηλότερο δείκτη νοημοσύνης σε σχέση με το γενικό πληθυσμό (ΔΝ 50-70).

Χαρακτηριστικές δυσκολίες

Ένα κοινό χαρακτηριστικό των ατόμων με ήπια νοητική αναπηρία είναι η χαμηλή ακαδημαϊκή επίδοση.  Μερικές δυσκολίες ενδέχεται να αφορούν στα ακόλουθα:

  • Αντίληψη, επεξεργασία των πληροφοριών , προσοχή και μνήμη.
  • Οργάνωση του χρόνου.
  • Λεκτική έκφραση.
  • Εκδήλωση των επιθυμιών.
  • Αφαιρετική σκέψη και γενίκευση των πληροφοριών.
  • Ανάπτυξη  κοινωνικών σχέσεων.
  • Συντονισμό και λεπτή κινητικότητα.      

Κάποια άλλα χαρακτηριστικά είναι τα εξής:

  • Χαμηλή αυτοπεποίθηση και μειωμένη πρόθεση πρωτοβουλιών.
  • Γενική αδεξιότητα.
  • Ανώριμη ή ακατάλληλη συμπεριφορά.
  • Ασταθής συναισθηματική κατάσταση.

Διδακτικές τεχνικές-Προσαρμογές

Η εφαρμογή μίας πολυ-αισθητηριακής προσέγγισης κατά τη διδασκαλία βοηθά φοιτητές και φοιτήτριες με διαφορετικά μαθησιακά προφίλ (οπτικός και/ή ακουστικός και/ή απτικός τύπος) να επωφεληθούν από τη διδασκαλία. Επίσης, μία ποικιλία τεχνικών μπορούν να βελτιώσουν την ικανότητα μάθησης σε φοιτητές και φοιτήτριες με ήπιες δυσκολίες μάθησης. Πιο αναλυτικά:

Στην επικοινωνία:

  • Κανονικός ρυθμός ομιλίας.
  • Διάθεση χρόνου στον/στην φοιτητή/τρια για να απαντήσει.
  • Χρήση απλής και σαφής γλώσσας.
  • Χρήση εναλλακτικών λέξεων και εκφράσεων
  • Χρήση  χειρονομιών, όπως για παράδειγμα, «πάμε εκεί» δείχνοντας προς το μέρος που θέλουμε να πάμε.
  • Αποφυγή του χιούμορ, του σαρκασμού, των μη κυριολεκτικών εκφράσεων.
  • Ο/Η φοιτητής/τρια καλείται να επαναλάβει αυτό που δεν κατάλαβε ο/η διδάσκων/ουσα ή να δείξει τι εννοεί.
  • Ο /Η διδάσκων/ουσα δεν προσποιείται ότι κατάλαβε.

Στην τάξη:

  • Χρήση Η/Υ και υποστηρικτικής τεχνολογίας.
  • Αντίγραφα σημειώσεων ή διαφανειών από συμφοιτητές/τριες ή διδάσκοντες/ουσες.
  • Χορήγηση συνοπτικών σημειώσεων πριν τη διεξαγωγή του μαθήματος και χρήση οπτικού υλικού.
  • Περισσότερος χρόνος για την ολοκλήρωση εργασιών εκτός και εντός τάξης.
  • Παρουσίαση των οδηγιών μέσω διαφορετικών προσεγγίσεων.
  • Γνώση της ύλης πριν από την έναρξη του ακαδημαϊκού εξαμήνου.

Πριν και κατά τη διάρκεια των εξετάσεων:

  • Περισσότερος χρόνος κατά τις εξετάσεις.
  • Οι εξετάσεις λαμβάνουν χώρα σε ήσυχο και χωρίς διασπαστικούς παράγοντες περιβάλλον.
  • Ύπαρξη διαλειμμάτων κατά τη διάρκεια των εξετάσεων.
  • Οι εξετάσεις δίνονται κατά τμήματα της εξεταστέας ύλης και όχι σε ολόκληρη την ύλη
  • Ακριβής  και σαφής διατύπωση των θεμάτων στις εξετάσεις.
  • Επιτρέπεται η χρήση αριθμομηχανών, ορθογράφων, λεξικού, αποκωδικοποιητή γραπτού λόγου και/ή γραφέα κατά τις εξετάσεις.
  • Δυνατότητα εναλλακτικού τύπου εξέτασης (π.χ. προφορική εξέταση).