Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης Ατόμων με αναπηρία και ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης
Ατόμων με αναπηρία και ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες

Εννοιολογικοί προσδιορισμοί

Οι  (Ειδικές) Μαθησιακές  Δυσκολίες (ΕΜΔ) είναι ένας γενικευμένος όρος, ο οποίος αναφέρεται σε μία ετερογενή ομάδα προβλημάτων που εκδηλώνονται στη λειτουργία και μάθηση της ομιλίας, της ανάγνωσης, της γραφής, της κατανόησης και των μαθηματικών. Επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο άτομα μέσης ή ανώτερης νοητικής ικανότητας επεξεργάζονται και εκφράζουν τις προσλαμβάνουσες πληροφορίες. Τα παραπάνω προβλήματα είναι εγγενή στο άτομο, θεωρούνται ότι υπάρχουν εξαιτίας της δυσλειτουργίας του κεντρικού νευρικού συστήματος και είναι δυνατόν να εκδηλώνονται καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του. Οι (ειδικές) μαθησιακές δυσκολίες ορισμένες φορές χαρακτηρίζονται από σημαντική διαφορά ανάμεσα στη νοητική ικανότητα και την ακαδημαϊκή επίδοση του ατόμου. Η εκδήλωση των δυσκολιών αυτών ποικίλει ανάλογα με τις μαθησιακές απαιτήσεις και το περιβάλλον στο οποίο καλείται να λειτουργήσει το άτομο και μπορεί να περιοριστεί σε μια μόνο γνωστική περιοχή ή να επηρεάσει περισσότερες. Οι (ειδικές) μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζονται μέσα από την παροχή εξειδικευμένης ενισχυτικής διδασκαλίας και την εκμάθηση και χρήση αντισταθμιστικών στρατηγικών μάθησης.

Χαρακτηριστικές δυσκολίες

Τα άτομα που παρουσιάζουν ΕΜΔ αντιμετωπίζουν δυσκολίες σε έναν ή περισσότερους από τους ακόλουθους τομείς:

  • Προφορική και/ή γραπτή έκφραση.
  • Αναγνωστική κατανόηση και αποκωδικοποίηση γραπτού λόγου.
  • Επίλυση προβλημάτων.
  • Επισήμανση βασικών στοιχείων κατά την παρακολούθηση διαλέξεων και συγγραφή σημειώσεων.
  • Υπολογισμό μαθηματικών πράξεων και επίλυση αριθμητικών προβλημάτων.
  • Κατανόηση κοινωνικών συμβάσεων και καταστάσεων.
  • Αποτελεσματική διαχείριση του χρόνου.
  • Οργάνωση ιδεών και νοημάτων κατά τη γραπτή έκφραση.
  • Συγκέντρωση της προσοχής και εκτέλεση οδηγιών.


Διδακτικές τεχνικές – Προσαρμογές για τους/ις διδάσκοντες/ουσες

Μια ποικιλία εκπαιδευτικών προσεγγίσεων και προσαρμογών μπορούν να βελτιώσουν την ικανότητα μάθησης σε άτομα με ΕΜΔ.

Διαλέξεις

  • Παρέχετε πάντα τις διαφάνειες σας πριν τη διάλεξη.
  • Παρέχετε την ύλη σας από την αρχή του εξαμήνου.
  • Ανακοινώστε με σαφή και σύντομο τρόπο τους βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους της διάλεξης σας.
  • Επιτρέπετε τη χρήση μαγνητοφώνησης του μαθήματος σε περίπτωση δυσκολίας του/ης ΦμεΑ να καταγράψει σημειώσεις.
  • Ενισχύστε τη χρήση του  Η/Υ κατά τη διάρκεια των διαλέξεων.
  • Χρησιμοποιήστε οπτικούς οργανωτές (π.χ. σχεδιαγράμματα, σχήματα κα.).
  • Χρησιμοποιήστε σε κάθε διάλεξη σας λέξεις κλειδιά και νοηματικούς άξονες.
  • Παρέχετε περισσότερο χρόνο εκτέλεσης των εργασιών και ασκήσεων εντός του μαθήματος προκειμένου να ελέγξουν οι μαθητές την ορθογραφία, την στίξη και/ή γραμματική.
  • Παρουσίαση οδηγιών και επεξηγήσεων γραπτά και προφορικά.
  • Όταν είναι εφικτό παρέχετε με διακριτικό τρόπο εξατομικευμένη βοήθεια όχι απαραίτητα μεγάλης διάρκειας.

Εργασίες

  • Αναλύετε τις μεγάλες εργασίες σε μικρότερες εργασίες που παραδίδονται τμηματικά.
  • Δίνετε αναλυτικό χρονοδιάγραμμα για τη συγγραφή και παράδοση των εργασιών.

Αξιολόγηση/ Εξετάσεις:

  • Οι εξετάσεις λαμβάνουν χώρα σε ήσυχο και χωρίς διασπαστικούς παράγοντες περιβάλλον.
  • Προβλέπονται διαλείμματα κατά τη διάρκεια των εξετάσεων.
  • Ακριβής  και σαφής διατύπωση των θεμάτων στις εξετάσεις.
  • Χρήση αριθμομηχανών, ορθογράφων, λεξικού, αποκωδικοποιητή γραπτού λόγου και/ή γραφέα κατά τις εξετάσεις.
  • Δυνατότητα εναλλακτικού τύπου εξέτασης (π.χ. προφορική εξέταση, μεικτός τρόπος εξέτασης συγγραφή εργασίας, θέματα πολλαπλής επιλογής).
  • Κατά την αξιολόγηση των γραπτών των φοιτητών/τριών δώστε μεγαλύτερη βαρύτητα στο περιεχόμενο και όχι τόσο στα ορθογραφικά λάθη.

Για τους φοιτητές και φοιτήτριες με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες

  • Χρήση κασετοφώνου με την άδεια του διδάσκοντα/ουσας
  • Χρήση Η/Υ κατά τη διάρκεια των διαλέξεων
  • Χρήση επεξεργαστή κειμένου με δυνατότητα ελέγχου της ορθογραφίας και παροχή ακουστικής ανατροφοδότησης.