Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης Ατόμων με αναπηρία και ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης
Ατόμων με αναπηρία και ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Συχνές ερωτήσεις φοιτητών και φοιτητριών που θέλουν υποστήριξη

  1. Μπορώ να γραφτώ στην Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης Ατόμων με αναπηρία και ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας;

Στη Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης μπορείς να γραφτείς αν είσαι φοιτητής ή φοιτήτρια σε κάποιο από τα Τμήματα  του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (Π.Θ.) των 5 πόλεων (Βόλος, Λάρισα, Τρίκαλα, Καρδίτσα, Λαμία) και έχεις αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Πιο συγκεκριμένα:

  • Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, δυσορθογραφία, δυσαριθμησία κ.ά.)
  • Σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα,
  • Αισθητηριακές αναπηρίες (οπτική αναπηρία, κώφωση/βαρηκοΐα)
  • Κινητικές αναπηρίες
  • Προβλήματα λόγου και ομιλίας
  • Νοητική αναπηρία
  • Διαταραχές αυτιστικού φάσματος
  • Χρόνια προβλήματα υγείας (καρκίνος, διαβήτης, καρδιακές παθήσεις κ.ά.)

(νόμος 3699/2008 «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες»)

2. Γιατί να γραφτώ στην Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας;

Αν αντιμετωπίζεις ζητήματα προσβασιμότητας κατά την παρακολούθηση των μαθημάτων  ή/και κατά τις εξετάσεις, η Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης μπορεί να σου παρέχει τις κατάλληλες υπηρεσίες, με σκοπό την ισότιμη συμμετοχή σου στην εκπαιδευτική διαδικασία.

3. Αν είμαι άτομο με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, είναι υποχρεωτική η εγγραφή μου στην Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης;

Η εγγραφή στην Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης είναι υποχρεωτική μόνο αν αντιμετωπίζεις εμπόδια προσβασιμότητας κατά τις διαλέξεις/μαθήματα/εργαστήρια και κατά την αξιολόγηση/εξετάσεις και επιθυμείς προσαρμογές.

4. Πότε είναι η περίοδος των εγγραφών;

Οι εγγραφές φοιτητών και φοιτητριών στην Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης γίνονται σε κάθε ακαδημαϊκό εξάμηνο, στην αρχή ή λίγο πριν την έναρξη του εξαμήνου.

Σε κάθε περίπτωση, η περίοδος εγγραφών στην Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης αναρτάται στην ιστοσελίδα και στα κοινωνικά δίκτυα της ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ, στην ιστοσελίδα του κάθε τμήματος καθώς και στην κεντρική ιστοσελίδα του Π.Θ..

5. Τι πρέπει να κάνω για να γραφτώ;

Για να εγγραφείς στην Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης ακολούθησε τα εξής βήματα:

Βήμα 1:  Επισκέψου την ιστοσελίδα της Μονάδας Ισότιμης Πρόσβασης prosvasi.uth.gr.

Βήμα 2: Συμπλήρωσε την «Αίτηση Εγγραφής Φοιτητών/Φοιτητριών με Αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» και επισύναψε σε αυτή το διαγνωστικό σου έγγραφο.

Βήμα 3: Κλείσε ραντεβού με το προσωπικό της Μονάδας Ισότιμης Πρόσβασης https://prosvasi.uth.gr/el/αρχική/ραντεβού. Το ραντεβού μπορεί να γίνει δια ζώσης στα γραφεία της Μονάδας Ισότιμης Πρόσβασης στο Βόλο και τη Λάρισα ή εξ αποστάσεως μέσω Microsoft Teams.

6. Χρειάζεται να κάνω εγγραφή κάθε ακαδημαϊκό εξάμηνο;

Η εγγραφή σου στην Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης γίνεται μία φορά.

7. Μπορώ να ζητήσω τη διαγραφή μου από την Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης όποια στιγμή το επιθυμώ;

Αν δεν επιθυμείς να συνεχίσεις να είσαι εγγεγραμμένος/εγγεγραμμένη στην Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης, μπορείς να διαγραφείς όποια στιγμή το επιθυμείς και να μην επωφελείσαι πλέον από τις υπηρεσίες της. Για τη διαγραφή σου, σε παρακαλούμε να μας στείλεις σχετικό αίτημα στην ηλεκτρονική μας διεύθυνση prosvasi@uth.gr.

8. Στη συνάντηση μου με το προσωπικό της Μονάδας Ισότιμης Πρόσβασης περνάω από κάποια διαδικασία αξιολόγησης;

Οι συναντήσεις του προσωπικού της Μονάδας Ισότιμης Πρόσβασης με τους φοιτητές και τις φοιτήτριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν έχουν τη μορφή επίσημης αξιολόγησης. Στόχος της συνάντησης είναι η καταγραφή των αναγκών σου, λαμβάνοντας υπόψη τη φύση των μαθημάτων και των απαιτήσεων της ενήλικης ζωής, με στόχο την υποστήριξη σου και την αυτονομία σου. Από τη συνάντηση αυτή θα προκύψει το Εξατομικευμένο Πλάνο Αναγκών και Υποστήριξης (ΕΠΑΥ).

9. Τι είναι  το Εξατομικευμένο Πλάνο Αναγκών και Υποστήριξης (ΕΠΑΥ);

Το ΕΠΑΥ είναι το έγγραφο που συντάσσει η Μονάδας Ισότιμης Πρόσβασης μετά τη διαδικασία της καταγραφής των αναγκών. Το ΕΠΑΥ περιέχει αναλυτικές πληροφορίες για τη λειτουργικότητά σου, τα εμπόδια που αντιμετωπίζεις σε όλο το φάσμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, τις προτάσεις για προσαρμογές κατά τη διδασκαλία των μαθημάτων καθώς και προτάσεις για τον τρόπο αξιολόγησής σου. Οι προτάσεις δημιουργούνται λαμβάνοντας υπόψη τη λειτουργικότητα σου, τις απαιτήσεις των μαθημάτων καθώς και πρακτικές που εφαρμόζονται διεθνώς για την ενίσχυση της ισότιμης συμμετοχής των φοιτητών και φοιτητριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην εκπαιδευτική διαδικασία.

10. Τι είναι η επικαιροποίηση αναγκών;

Μετά την εγγραφή σου στην Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης καλό θα ήταν να ορίζεις, σε κάθε ακαδημαϊκό εξάμηνο, νέα συνάντηση με την Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης, προκειμένου να συζητήσεις μαζί μας τις ανάγκες σου, όπως αυτές διαμορφώνονται ανάλογα με τα μαθήματα του εξαμήνου αλλά και άλλους παράγοντες που μπορεί να τις επηρεάζουν (πχ. ηλικία), να καταγραφούν τυχόν αλλαγές και να συνταχθεί το νέο Εξατομικευμένο Πλάνο Αναγκών και Υποστήριξης. Η επικαιροποίηση αναγκών μπορεί να γίνει στην αρχή κάθε εξαμήνου, μέχρι και ένα μήνα πριν την έναρξη της εξεταστικής.

11. Το Εξατομικευμένο Πλάνο Αναγκών και Υποστήριξης (ΕΠΑΥ) μου διαρκεί για όλα τα έτη σπουδών μου; 

Το ΕΠΑΥ σου έχει ισχύ για όλα τα έτη των σπουδών σου. Επειδή, όμως, στην πορεία των σπουδών σου είναι πιθανό οι ανάγκες σου να διαφοροποιηθούν, θα χρειαστεί να κλείσεις νέο ραντεβού. Ο λόγος συνάντησης αυτού του ραντεβού είναι η επικαιροποίηση των αναγκών σου.

12. Τι έγγραφα πρέπει να προσκομίσω για την εγγραφή μου στην Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης;

Κατά την συμπλήρωση της Αίτησης Εγγραφής (Αίτηση Εγγραφής Φοιτητών/Φοιτητριών με Αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες), την οποία θα βρεις στην ιστοσελίδα της Μονάδας Ισότιμης Πρόσβασης, θα χρειαστεί να επισυνάψεις στην αίτηση τα διαγνωστικά σου έγγραφα. Για την επισύναψη των εγγράφων είναι απαραίτητη η χρήση του πανεπιστημιακό σου email. Τα έγγραφα αυτά θα πρέπει να προέρχονται από δημόσιο φορέα (ΚΕΣΥ, ΚΕΠΑ, ΚΕΔΑΣΥ, ιατροπαιδαγωγικό κέντρο κ.α.) και να βρίσκονται σε ισχύ.

13. Τι είναι το διαγνωστικό έγγραφο;

Το διαγνωστικό έγγραφο είναι εκείνο που πιστοποιεί την αναπηρία ή/και την ειδική εκπαιδευτική ανάγκη που έχεις.

14. Σε περίπτωση που δεν έχω διαγνωστικό έγγραφο από πού μπορώ να εκδώσω;

Σε δημόσιους φορείς και δομές που μπορούν να αξιολογήσουν ενήλικες (π.χ. κέντρα ψυχικής υγείας, κα.).

15. Έχω έγγραφο που πιστοποιεί την αναπηρία μου από ιδιωτικό φορέα. Μπορώ να εγγραφώ στην Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης;

Θα πρέπει να έχεις έγγραφο από δημόσιο φορέα προκειμένου να ολοκληρωθεί η εγγραφή σου στην Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης.

16. Είμαι από την Κύπρο. Έχω μόνο το χαρτί με τις διευκολύνσεις. Μπορώ να σας το καταθέσω;

Όχι. Πρέπει να κάνεις αίτηση στην Περιφερειακή Επιτροπή (Επαρχιακές Επιτροπές Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης), όπου πέρασες από αξιολόγηση και να μας στείλεις το σχετικό έγγραφο (εκπαιδευτική αξιολόγηση από εκπαιδευτικό ψυχολόγο) μαζί με το έγγραφο με τις διευκολύνσεις.

17. Χρειάζομαι υποστήριξη μέσα στα μαθήματα. Τι πρέπει να κάνω;

Αν χρειάζεσαι υποστήριξη εντός των μαθημάτων θα πρέπει να είσαι  εγγεγραμμένος/εγγεγραμμένη στην Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης και να το ζητήσεις κατά την καταγραφή των αναγκών σου, ή να συμπληρώσεις την αίτηση με τίτλο «Αίτηση υποστήριξης κατά τη διάρκεια μαθημάτων/εξετάσεων/επικοινωνίας» από την ιστοσελίδα της Μονάδας Ισότιμης Πρόσβασης. Απαραίτητη προϋπόθεση για να λάβεις αυτή την υπηρεσία είναι να παρακολουθείς τα μαθήματα σου συστηματικά.

18. Χρειάζομαι υποστήριξη για τη μετακίνηση μου από και προς το κτίριο της σχολής μου. Τι πρέπει να κάνω;

Μπορείς να συμπληρώσεις εγκαίρως την αίτηση (https://forms.gle/UMF5B51nGkdhToUt6). 

19. Πώς μπορώ να κλείσω ραντεβού μαζί σας;

Μπορείς να κλείσεις ραντεβού μαζί μας για οποιοδήποτε ζήτημα σε απασχολεί από την ιστοσελίδα της Μονάδας Ισότιμης Πρόσβασης: https://prosvasi.uth.gr/el/αρχική/ραντεβού.

20. Το ραντεβού με την Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης είναι δια ζώσης ή διαδικτυακά;

Οι συναντήσεις μπορεί να γίνουν είτε δια ζώσης στα γραφεία μας στο Βόλο και τη Λάρισα είτε διαδικτυακά μέσω Microsoft Teams. 

21. Στο ραντεβού πρέπει να είμαι μόνος μου; Μπορεί να έρθει και ο γονέας/κηδεμόνας μου μαζί;

Στο ραντεβού θέλουμε να ακούσουμε τις ανάγκες σου όπως εσύ μπορείς να μας τις εκφράσεις. Αν αντιμετωπίζεις δυσκολίες κατά την προφορική σου επικοινωνία ή είσαι ανήλικος μπορεί να είναι παρόν κάποιος από τους γονείς/κηδεμόνες σου.

22. Το Εξατομικευμένο Πλάνο Αναγκών και Υποστήριξης πρέπει να το στείλω εγώ στους καθηγητές και στις καθηγήτριες;

Είναι πολύ σημαντικό να στείλεις εσύ ο/η ίδιος/ίδια το Εξατομικευμένο Πλάνο Αναγκών και Υποστήριξης στους καθηγητές και στις καθηγήτριες των οποίων τα μαθήματα παρακολουθείς το τρέχον εξάμηνο, ώστε να σε γνωρίσουν, να έχετε συστηματική επικοινωνία, να μάθουν για τις ανάγκες σου και να κάνουν τις απαραίτητες προσαρμογές κατά τη διδασκαλία και την αξιολόγηση σου.

23. Ποιες υπηρεσίες υποστήριξης παρέχει η Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης;

Τις υπηρεσίες υποστήριξης μπορείς να τις δεις αναλυτικά στην ιστοσελίδα μας.

24. Στο μεικτό τρόπο εξέτασης μπορώ κατά τη γραπτή εξέταση να παραδώσω λευκή κόλλα;

Γραπτά: Προσέρχεσαι στο χώρο της γραπτής εξέτασης μαζί με τους συμφοιτητές σου και εξετάζεται σε θέματα ανάπτυξης ή πολλαπλής επιλογής. Προφορικά: Προσέρχεσαι απευθείας στο χώρο της προφορικής εξέτασης, χωρίς να υπάρχει χρόνος για γραπτή προετοιμασία  και εξετάζεσαι προφορικά σε θέματα ίδια ή και διαφορετικά από την γραπτή εξέταση.

Προφορικά και γραπτά (μεικτός τρόπος): Προσέρχεσαι στο χώρο της γραπτής εξέτασης μαζί με τους συμφοιτητές σου ώστε να έχεις χρόνο να προετοιμαστείς, να σκεφθείς και να καταγράψεις τις απαντήσεις σου. Μπορείς να αξιοποιήσεις όλο το χρόνο που προβλέπεται για τη γραπτή εξέταση. Στη συνέχεια, εξετάζεσαι προφορικά στα ίδια θέματα σε ξεχωριστό χώρο, έχοντας τη δυνατότητα να βλέπεις και να συμβουλεύεσαι το γραπτό σου καθώς απαντάς στις ερωτήσεις του/της καθηγητή/τριας. Στο πλαίσιο της βαθμολόγησης λαμβάνονται υπόψη μόνον οι προφορικές σου απαντήσεις.

25. Μπορώ να εξεταστώ άλλη μέρα γιατί δεν με βολεύει η μέρα της εξέτασης του συγκεκριμένου μαθήματος;

Όχι, μόνο στην περίπτωση που υπάρχουν σοβαροί λόγοι όπως νοσηλείες κ.α., μπορείς να ενημερώσεις έγκαιρα το/τη διδάσκοντα/διδάσκουσα, ώστε να συζητήσετε το ενδεχόμενο εξέτασης άλλη μέρα.

26. Μπορώ να εξεταστώ εξ αποστάσεως;

Όχι. Δεν προβλέπεται η εξ αποστάσεως εξέταση παρά μόνο σε συνθήκες πανδημίας ή έκτακτων συνθηκών που το επιβάλλουν.

27. Τι μπορώ να κάνω για τις απουσίες μου αν χρειαστεί να απουσιάζω για ιατρικούς λόγους;

Μπορείς να ενημερώσεις την Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης, ώστε να ενημερώσει σχετικά τους/τις διδάσκοντες/διδάσκουσες σου.

28. Μπορώ να διαλέξω ένα τρόπο εξέτασης για κάποια μαθήματα και στα υπόλοιπα να διαλέξω έναν άλλο τρόπο εξέτασης;

Όχι. Η επίδραση της αναπηρίας ή/και των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών σου αφορά όλη τη μαθησιακή σου πορεία σε όλα τα μαθήματα. Επομένως, ο τρόπος αξιολόγησης σου αφορά όλα τα μαθήματα με τεκμηριωμένο τρόπο.

29. Μπορώ να μη συμμετέχω στις εξετάσεις αλλά να αξιολογούμαι με εργασίες (απαλλακτικές);

Μόνο σε περίπτωση που ο καθηγητής ή η καθηγήτρια έχει επιλέξει για την αξιολόγηση όλων των φοιτητών/φοιτητριών τη μέθοδο των απαλλακτικών εργασιών, αντί οποιουδήποτε άλλου τρόπου εξέτασης. Σε κάθε άλλη περίπτωση, δεν παρέχεται αυτή η δυνατότητα.

30. Επειδή εργάζομαι και δεν μπορώ να παρακολουθώ τα μαθήματα μπορεί να μου κρατάει σημειώσεις κάποιος εθελοντής;

Η υποστήριξη κατά την παρακολούθηση των μαθημάτων μέσα από την καταγραφή σημειώσεων, γίνεται από εθελοντές και εθελόντριες της Μονάδας Ισότιμης Πρόσβασης όταν ο/η φοιτητής/φοιτήτρια ενώ παρακολουθεί κανονικά το μάθημα, για διάφορους λόγους όπως η μειωμένη κινητικότητα άνω άκρων ή η απώλεια όρασης, δεν μπορεί να κρατήσει τις δικές του σημειώσεις. Επίσης, επειδή οι σημειώσεις είναι προσωπικές, είναι σημαντικό ο/η υποστηριζόμενος/υποστηριζόμενη να δίνει τακτική ανατροφοδότηση για ο,τι ακριβώς επιθυμεί, χρειάζεται και θεωρεί σημαντικό να περιλαμβάνουν οι σημειώσεις.

31. Μπορώ να ζητήσω μείωση της ύλης από τον καθηγητή ή την καθηγήτρια;

Η μείωση της ύλης δεν προβλέπεται. Μπορείς να συζητήσεις με την Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης τρόπους οργάνωσης της ύλης σου και τρόπους αποτελεσματικής μελέτης.

32. Μπορώ να ζητήσω να αλλάξει ο προτεινόμενος τρόπος εξέτασης στο Εξατομικευμένο Πλάνο Αναγκών και Υποστήριξης;

Οποιαδήποτε αλλαγή μπορείς να τη ζητήσεις από την Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης αλλά και να την τεκμηριώσεις εγκαίρως κατά την περίοδο επικαιροποίησης αναγκών, ώστε να ενημερωθούν οι διδάσκοντες/διδάσκουσες.

33. Τι μπορώ να κάνω σε περίπτωση που κάποιος/κάποια διδάσκων/ουσα αρνηθεί να με εξετάσει με τον προτεινόμενο από τη Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης τρόπο;

Του/της δείχνεις το Εξατομικευμένο Πλάνο Αναγκών και Υποστήριξης, που πρέπει να έχεις μαζί σου, συζητάς μαζί του/της τις ανάγκες σου και επικοινωνείς με την Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης σε περίπτωση που χρειαστεί.

34. Εκτός από την αναπηρία μου ή/και εκπαιδευτικές ανάγκες μου, αντιμετωπίζω προβλήματα ψυχικής υγείας. Πού μπορώ να απευθυνθώ;

Για να λάβεις υποστήριξη σχετικά με ζητήματα ψυχικής υγείας θα πρέπει να απευθυνθείς στο Κέντρο Συμβουλευτικής & Ψυχολογικής Στήριξης φοιτητών/φοιτητριών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

35. Μπορώ να σταματήσω να λαμβάνω μία υπηρεσία που μου προσφέρει η Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης, αλλά να είμαι εγγεγραμμένος/η;

Ναι, μπορείς. Αν επιθυμείς να μη λαμβάνεις τις υπηρεσίες της Μονάδας Ισότιμης Πρόσβασης, για διάφορους λόγους, αυτό που πρέπει να κάνεις είναι μας ενημερώσεις στέλνοντας γραπτό μήνυμα στο email μας prosvasi@uth.gr

36. Μπορεί να επικοινωνεί μαζί σας ο γονέας/κηδεμόνας μου ή κάποιο άλλο άτομο;

Η Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης σεβόμενη την κείμενη νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων επικοινωνεί απευθείας μαζί σου και όχι με τους γονείς/κηδεμόνες σου ή άλλα άτομα.