Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης Ατόμων με αναπηρία και ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης
Ατόμων με αναπηρία και ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού

Εννοιολογικός προσδιορισμοί/ Χαρακτηριστικές δυσκολίες

  • Δυσκολίες στην επικοινωνία με τους άλλους (π.χ. δεν περιμένει την σειρά του, έχει κυριολεκτική κατανόηση, επιμένει να συζητά για τα αγαπημένα του θέματα, δεν καταλαβαίνει με ευχέρεια την ειρωνεία/ χιούμορ, δυσκολεύεται να αρχίσει ή να συνεχίσει μία συζήτηση).
  • Δυσκολίες στην κοινωνική συναναστροφή με άλλους (π.χ. δυσκολεύεται να καταλάβει τις σκέψεις και τα συναισθήματα των άλλων, να τηρήσει τις απαιτήσεις μιας φιλίας.
  • Περιορισμένη φαντασία (π.χ. καταλαβαίνει με δυσκολία αφηρημένες έννοιες, ακολουθεί συγκεκριμένες ρουτίνες στην καθημερινότητά του, έχει αδυναμία στην επίλυση πρακτικών και κοινωνικών προβλημάτων της καθημερινής ζωής, έχει χαμηλή ανοχή σε αιφνίδιες αλλαγές στο πρόγραμμα).
  • Διαφορετικός τρόπος σκέψης (π.χ. προσέχει περισσότερο λεπτομέρειες, σκέφτεται με εικόνες, αδυνατεί να ξεχωρίσει τι είναι σημαντικό και τι όχι).
  • Συνοδά προβλήματα: κατάθλιψη και υψηλά επίπεδα άγχους.
  • Κινητική αδεξιότητα (π.χ. γραφή) και φτωχός σχεδιασμός ενεργειών.
  • Δυσκολίες στην επεξεργασία αισθητηριακών ερεθισμάτων από πολλαπλές πηγές (π.χ. ακουστικών, απτικών).

Διδακτικές τεχνικές

  • Διατήρηση φυσικής απόστασης που θέλει να κρατά από τους άλλους.
  • Σεβασμός της επιθυμίας για μία μοναχική ζωή, χωρίς πολλές κοινωνικές επαφές.
  • Αργός ρυθμός ομιλίας.
  • Δεχθείτε ότι παρακολουθεί ό,τι λέτε ακόμη κι όταν δεν σας κοιτά.
  • Δώστε εξηγήσεις με σαφήνεια και ακρίβεια σχετικά με προσδοκίες σας από εκείνον/η.
  • Χρήση εικόνων (σε έντυπη ή νοερή μορφή) για την περιγραφή αφηρημένων εννοιών.
  • Εξήγηση του νοήματος των μεταφορικών εκφράσεων και του χιούμορ.

Προσαρμογές

  • Σχεδιασμένη εξατομικευμένη διαδικασία υποδοχής και στήριξης των πρωτοετών φοιτητών – αποφυγή δημόσιων χώρων με πολλά πρόσωπα και υψηλό θόρυβο.
  • Εξατομικευμένη καθοδήγηση για τα βήματα εγγραφής στο Πανεπιστήμιο.
  • Έγκαιρη προειδοποίηση για αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα, στο χώρο, στις απαιτήσεις και το φόρτο των μαθημάτων.
  • Σκελετός, αναλυτικό περίγραμμα και διαφάνειες του κάθε μαθήματος.
  • Παράταση στην ημερομηνία κατάθεσης των εργασιών και στις γραπτές εξετάσεις.
  • Χρήση υπολογιστών, ψηφιακού κασετοφώνου, ή βοηθού για σημειώσεις.
  • Γραπτές οδηγίες για την οπτική οργάνωση του υλικού από κάθε μάθημα.
  • Ανάλυση μεγάλων εργασιών σε μικρότερες εργασίες που παραδίδονται τμηματικά.
  • Αναλυτικό χρονοδιάγραμμα για την συγγραφή και παράδοση εργασιών.
  • Εκμάθηση της χρήσης ημερολογίου (σε έντυπη, ψηφιακή ή ακουστική μορφή).
  • Επιλογή χώρου με λίγα ερεθίσματα (μικρή αίθουσα, λίγα άτομα) για την εξέταση μαθημάτων.
  • Στήριξη για την αυτονομία στην κοινωνική ζωή και τη ζωή στην κοινότητα (π.χ. δεξιότητες καθημερινής ζωής, κυκλοφορία στην κοινότητα, αγορές, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, θέματα διαπροσωπικών σχέσεων).
  • Εκπαίδευση σε δεξιότητες συζήτησης μέσα σε ομάδα συνομήλικων.
  • Σαφής και άμεση εκπαίδευση ως προς την αναζήτηση εργασίας (π.χ. ετοιμασία βιογραφικού, προετοιμασία για τη συνέντευξη).