Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης Ατόμων με αναπηρία και ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης
Ατόμων με αναπηρία και ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ/Υ)

Εννοιολογικός προσδιορισμός

Το Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής ή/και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ/Υ) είναι μια διαταραχή νευρολογικής βάσεως που επηρεάζει την ικανότητα μάθησης και τη συμπεριφορά του ατόμου. Είναι αποτέλεσμα δυσλειτουργιών του εγκεφάλου στις περιοχές που ευθύνονται για τον έλεγχο της προσοχής και της παρόρμησης και στις εκτελεστικές λειτουργίες που ελέγχουν τις γνωστικές διεργασίες, την κινητική ικανότητα και την κοινωνική αλληλεπίδραση.

Βασικές χαρακτηριστικές δυσκολίες

Τα άτομα που παρουσιάζουν ΔΕΠ/Υ αντιμετωπίζουν δυσκολίες σε έναν ή περισσότερους από τους ακόλουθους τομείς:

  • Διατήρηση της προσοχής.
  • Διαχείριση του χρόνου.
  • Μελέτη για το σχολείο.
  • Έγκαιρη προσέλευση στο σχολείο ή τη δουλειά. 
  • Αναγνωστική κατανόησης.
  • Κατανόηση μαθηματικών εννοιών και ειδικότερα στην έννοια της διαδοχής, στην εκτέλεση πράξεων και στην οργάνωση της αριθμητικής σκέψης.
  • Επιλεκτική προσοχή κατά τη διάρκεια των παραδόσεων στην τάξη και κατά συνέπεια στην τήρηση καλών σημειώσεων.
  • Οργάνωση της σκέψης σε γραπτό και προφορικό επίπεδο.
  • Συγκράτηση ακουστικών πληροφοριών και στην παρακολούθηση οδηγιών.
  • Έλεγχο της παρόρμησης με αποτέλεσμα να «πετάγονται» συνεχώς μέσα στην τάξη, να απαντούν χωρίς να τους δίνεται ο λόγος, να εκφράζουν άμεσα και χωρίς έλεγχο το συναίσθημά τους και στην τήρηση κανόνων συμπεριφοράς.
  • Γραφοκινητική ικανότητα και στην ορθογραφημένη γραφή.

Διδακτικές τεχνικές-Προσαρμογές

  • Αποτελεσματικές διδακτικές προσεγγίσεις είναι αυτές που συνδυάζουν τη χρήση οπτικών, ακουστικών, απτικών και βιωματικών μεθόδων.
  • Οι φοιτητές και φοιτήτριες με ΔΕΠ/Υ συχνά παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες και γι’ αυτό χρειάζονται κατάλληλες προσαρμογές στη διδασκαλία και στην αξιολόγηση όπως και οι φοιτητές/τριες με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.
  • Αντίγραφα σημειώσεων ή διαφανειών από συμφοιτητές/τριες ή τον/ην διδάσκοντα/ουσα.
  • Περισσότερος χρόνος κατά τις εξετάσεις.
  • Οι εξετάσεις  λαμβάνουν χώρα σε ήσυχο και χωρίς διασπαστικούς παράγοντες περιβάλλον.
  • Διαλείμματα κατά τη διάρκεια των εξετάσεων.
  • Οι εξετάσεις δίνονται κατά τμήματα της εξεταστέας ύλης και όχι σε ολόκληρη την ύλη.
  • Ακριβής και σαφής διατύπωση των θεμάτων στις εξετάσεις.
  • Χρήση αριθμομηχανών, ορθογράφων, λεξικού, αποκωδικοποιητή γραπτού λόγου και/ή γραφέα κατά τις εξετάσεις.
  • Χρήση κασετοφώνου και/ή Η/Υ.
  • Δυνατότητα για εναλλακτικού τύπου εξετάσεις (π.χ. προφορικές, συγγραφή εργασίας αντί ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών).
  • Περισσότερος χρόνος για τη συγγραφή εργασιών.
  • Χρήση μαγνητοφωνημένων κειμένων.
  • Χορήγηση από τον/ην διδάσκοντα/ουσα  συνοπτικών σημειώσεων ανά παράδοση και χρήση οπτικού υλικού.
  • Περισσότερος χρόνος για την ολοκλήρωση εργασιών εντός τάξης προκειμένου να ελέγξουν οι φοιτητές/τριες την ορθογραφία, την στίξη και/ή  τη  γραμματική.
  • Χρήση επεξεργαστή κειμένου με δυνατότητα ελέγχου της ορθογραφίας και παροχή ακουστικής ανατροφοδότησης.